Friday, November 4, 2011

Fun vs Education

Kan een educatieve game leuk zijn?

Naar mijn mening het educatieve game moet leuk zijn. Tegenwoordig zie ik veel educatieve games die niet leuk en zelfs vervelend zijn. Ik begrijp onder game fun en onder educatie saai. Als we deze twee factoren met elkaar gaan combineren dan wordt het game minder fun en het educatie minder saai. Maar zo verliest het game zijn fun waarde waardoor de spelers zich snel vervelen. Wat nu? Bij het combineren van deze twee factoren moet het leuk zijn altijd voorrang hebben.

Hoe hebben we het aangepakt?

We willen met deze spel het verband tussen massa, oppervlakte en snelheid over hellende en horizontale vlakken duidelijk makken voor de spelers en dat proberen we om met een racing game te gaan doen. Bij normale racing games hebben de race voorwerpen een vaste gewicht, maar in ons geval de spelers kunnen tijdens het spelen invloed op de gewicht hebben. Zo leren ze wat voor rol het massa van een voorwerp in de natuurkunde speelt.

De speler in onze game kan een constante kracht uitoefenen op de race voorwerp(bal) en massa veranderen. Door een constante kracht en lage massa gaat de bal op horizontale en hellende vlakken sneller opteken dan met een hoge massa. Door zonder constante kracht op hellende vlak gaat het voorwerp snellere naar beneden bewegen wanneer het massa hoog is. Wanneer een voorwerp zich sneller door de lucht beweegt zal het ook meer wrijving ondervinden. Dus hoe sneller het voorwerp in beweging komt hoe sneller het gaat vertragen. Deze verschillen hebben we in het begin geprobeerd duidelijk naar voorn te brengen door constante kracht te beperken. De speler kan dan tijdelijk een constante kracht op de bal oefenen. De speler moet de massa op minimaal zetten vervolgens kracht(gas) geven en als de bal zijn topsnelheid bereikt heeft dan moet hij/zij de massa op maximaal zetten zodat de bal langzamer gaat stoppen en tot die tijd wordt kracht opgeladen. Op deze manier was het verschil tussen zware en lichte bal minder zichtbaar en het spelen was ook erg vervelend. Je had niet een race gevoel. Om dit te kunnen oplossen heb ik het werking van de physics op de bal overdrevener gemaakt door drag coefficient hoger te zetten wanneer de bal licht is en lager zetten wanneer het zwaar is en het zelfde heb ik ook met gravity gedaan maar andersom. Nu is het verschil duidelijk te zien en het spelen is ook leuk. Als je op het juiste moment de juiste gewicht toepast dan heb je altijd voordeel.

Klik hier om het prototype te bekijken

No comments:

Post a Comment